Eigentlich beschreibt „Cyberethics education“ die Thematik viel besser als Netiquette. Basierend auf der Arbeit von Ryan and Bohlin (1999) sind fünf Primärtugenden für das Verhalten im Internet von Bedeutung.
- Respekt – Respect for oneself and others.
- Verantwortung – Responsibility for one’s actions.
- Mitgefühl – Empathy for the consequences to others of actions online.
- Ehrlichkeit – Honesty – I pay for what I take. I do not steal or deceive.
- Vertrauen oder Glaubwürdigkeit – Trust or Trustworthiness – What I say is true or underestood to be fiction.
Literatur
- Ryan, K., & Bohlin, K., (1999). Building character in schools: practical ways to bring moral instruction to life. San Francisco: Jossey-Bass.
- Whittier, D. (2012). CE-101: Cyberethics education and Internet psychology. In P. Resta (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2012 (pp. 2429-2437). Chesapeake, VA: AACE.
URL: http://www.editlib.org/p/39946 [04.01.2012].